Volem proporcionar una educació basada en les pedagogies actives i d’aprenentatge per projectes i ambients, per tal que l’alumnat esdevingui protagonista del seu aprenentatge, tot desenvolupant l’autonomia, , la responsabilitat, el gust per la feina ben feta, l’esperit crític i la creativitat.
MXI és el projecte d’innovació pedagògica de la comunitat educativa marista de Catalunya.
TREBALL EN AMBIENTS D'APRENENTATGE
El treball per ambients és una metodologia que consisteix en organitzar els alumnes en diferents espais on puguin construir els seus aprenentatges de manera espontània. Els alumnes passen a ser els protagonistes i aprenen per ells mateixos, lliurement i d’una manera constructiva i activa. Aquesta metodologia afavoreix la interacció, col·laboració i cooperació entre alumnes respectant el ritme individual de cadascun.
A més, també permet l’aplicació dels aprenentatges assolits i adquirir-ne de nous de forma significativa i funcional. El mestre es converteix en un element més de l’aula, les seves intervencions son per guiar, acompanyar i ajudar a l’infant a adquirir les habilitats necessàries per poder desenvolupar les propostes de manera autònoma.
TREBALL PER PROJECTES A PRIMÀRIA
El treball per projectes és una metodologia que posa els alumnes com a protagonistes del seus aprenentatges. Els ajuda a aprendre a pensar per ells mateixos, a investigar, a aprendre dels errors, a buscar solucions als problemes...
Aquesta metodologia de treball ajuda a l’alumnat a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir a partir d’un aprenentatge significatiu i vivencial.El mestre pren el paper de guia dels infants en la seva descoberta. Estimula i ajuda a crear situacions d’aprenentatge que permetin l’alumnat avançar i enriquir-se.Els mestres proporcionen els recursos necessaris perquè siguin ells els qui construeixin els seus propis coneixements de manera autònoma.
Treballar per projectes té molts avantatges, com ara: fomentar l’autonomia de l’alumnat, posar l’alumnat com a protagonista de l’aprenentatge, treballar diferents àrees a partir d’un tema, atendre de forma coherent la diversitat, treballar cooperativament amb els altres companys i companyes, aprendre des de la motivació, ser crítics i poder seleccionar la informació adient.
TREBALL PER PROJECTES A LA ESO
A secundària fem treball per projectes, tant a nivell interdisciplinari com d’una sola matèria. Entenem els projectes com a recursos que una persona empra per afrontar un repte de coneixement. Amb els projectes volem acostar als alumnes al saber en situació (què em cal saber, què cal haver après per tal de solucionar amb èxit la situació present). Els projectes permeten deduir conclusions i abstreure idees potents per continuar aprenent, tot fomentant l’autonomia dels estudiants, afavorint l’aprenentatge significatiu, permetent una acurada atenció a la diversitat, utilitzant transversalment les noves tecnologies i fomentant els valors de tolerància, solidaritat i treball en equip.
PLA DIGITAL A LA ESO
Enguany hem iniciat el projecte 1x1 a 1r ESO, que implica la utilització transversal d’ordinadors portàtils a l’aula. En un termini de 4 anys, aquest projecte abastarà tots els cursos de secundària.
Volem que la utilització de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, amb la desaparició dels llibres en paper i la seva substitució per llibres digitals, promogui un canvi metodològic caracteritzar per:
- Una educació a l’alçada de les necessitats i els compromisos de la societat del segle XXI. El centre educatiu es projecta com un lloc d’aprenentatge modern tot utilitzant eines que l’alumne/a necessita i necessitarà en la seva vida present i futura.
- Un aprenentatge personalitzat i autònom.
L’augment de la comunicació, la pràctica del treball competencial, col·laborador i en equip, així com la possibilitat de crear i compartir materials i recursos didàctics.
ROBÒTICA EDUCATIVA
La robòtica és una eina pedagògica innovadora que fa que mitjançant activitats lúdiques es desenvolupin habilitats i coneixements.
Cada alumne serà capaç de prototipar el seu robot i utilitzar-lo durant la sessió per solucionar problemes i reptes. Tindran l'oportunitat d'utilitzar la seva creativitat per millorar el disseny del robot per fer millor els reptes, dins una narrativa molt motivadora.
L’alumnat gaudirà setmanalment d’un aprenentatge i desenvolupament de les competències digitals STEAM (Science, Technology, Engineering, arts and Maths), programant i dissenyant entorns interactius 3D.