ELS ALUMNES DE 4T ESO FAN XARXA AMB EL PROJECTE 10.000 VEUS

Els alumnes de 4t d’ESO de Maristes Valldemia impulsen propostes per un futur més sostenible dins del projecte internacional “10.000 veus” .
La trobada està organitzada en diferents províncies, la nostra és la de l’Hermitage, aquesta inclou Catalunya, França, Grècia i Hongria.
Redacció: Jannat Benktib, Alba Cañete i Alba Rodríguez, Ivet Xalabardé Alumnes de 4t d'ESO
El projecte de les 10.000 veus és una iniciativa en la qual 10.000 alumnes d’entre 14 i 17 anys pertanyents a les diferents escoles Maristes fan una trobada on presenten les seves propostes de projectes basades en dos factors clau: la sostenibilitat ambiental i la inclusió social.
La reunió de les 10.000 Veus congrega estudiants de diversos països per presentar projectes amb un doble propòsit: la preservació del medi ambient i la inclusió social. Enguany, l'escola la nostra escola ha seleccionat "La cursa de reciclatge", una proposta creada pels estudiants de quart d'ESO que promou la competició entre institucions per recollir deixalles i sensibilitzar sobre la rellevància de reciclar. Els representants del nostre centre viatjaran a Barcelona i Llinars del Vallès per difondre la iniciativa amb la resta de la província de l’Hermitage, amb l’esperança que es transformi en un projecte comú per a totes les escoles involucrades.
L’objectiu d’aquest pla és fer xarxa, fomentar la participació juvenil i provocar un impacte, principalment. Tot i això no totes les propostes són vàlides, s’exigeixen uns criteris d’avaluació que totes les idees han de complir per poder ser presentades. Algunes d’aquestes són que el projecte sigui realitzable, que aquest respongui al doble objectiu, que tingui un impacte tant com per a nosaltres com per la nostra comunitat i que aporti un valor educatiu a l’escola, entre d’altres aspectes.
Pel que fa a la nostra escola, el projecte ha estat realitzat pels alumnes de quart d’ESO. Tots ells, organitzats engrups de quatre persones dins de la seva classe, han plantejat les seves idees tot seguint els criteris promoguts per l’organització, i les han exposat a la resta de l’alumnat. De cada classe n’ha sortit un projecte guanyador que s’ha presentat a la resta del curs. Mitjançant una votació conjunta s’ha escollit el projecte que es presentarà a la resta d’escoles. Aquest s’anomena la cursa de reciclatge. La idea, proposada per Marc Montero, Èric Pastor, Carles Varea i Sergi Opisso, alumnes de 4t B, es basa en la incentivació de l’alumnat i les famílies sobre el reciclatge mitjançant una competició entre escoles Maristes on es guanyaran punts per la quantitat de brossa, roba reciclada i material escolar que es reculli.
Seguidament, es van escollir dos representants del curs a través d’una altra votació, d’aquesta van sortir escollits la Ivet Xalabardé de 4t ESO B i la Patrícia Huesca de 4t ESO A. Les dues assistiran a una primera reunió a Barcelona on presentaran la proposta del curs. Posteriorment, les dues alumnes representaran l’escola en una segona reunió a Llinars del Vallès, on compartiran el projecte amb la resta d’escoles de la província. D’allà en sortirà una escollida i totes les institucions de l’Hermitage hauran de dur a terme el projecte votat.
Hem pogut parlar amb la Patrícia Huesca, una de les representants escollides per presentar el projecte dela nostra escola. La Patrícia ens ha explicat que “el projecte que s’està fent és entre les escoles de la província de l’Hermitage (de la qual formem part).Consisteix en realitzar una proposta que sigui possible dur a terme a totes les escoles maristes dela província i que inclogui els ODS d’igualtat isostenibilitat”. També creu que l’objectiu és afavorir el treball conjunt i la col·laboració entre escoles, a més d’ajudar a millorar el nostre entorn.
Pel que fa a treballar amb alumnes d’altres llocs, comenta que pot ser tot un repte, sobretot pel fet d’haver d’assegurar que es compleixin els objectius marcats. Tot i això, destaca que, per als alumnes catalans, també és una bona manera de conèixer-se entre ells abans dels dies de treball a Llinars. En relació amb el projecte de la nostra escola, la Patrícia pensa que és una proposta interessant i atractiva: “és divertit i vol fomentar la relació entre les diferents escoles de la província, a més de complir amb els ODS proposats. Crec que pot agradar molt i ajudar a què el reciclatge sigui més present al dia a dia”.
També ens ha compartit com se sent pel fet d’haver estat escollida com a representant del curs: “em fa sentir agraïda i afortunada, ja que sense les votacions dels meus companys no hagués pogut arribar a ser-ho”.
Huesca destaca que és una experiència diferent i enriquidora, ja que li permetconèixer gent nova d’altres escoles i països i compartir moments amb ells, tot i que també caldrà treballar es clar. Finalment, confia que el projecte escollit al final serà un que compleixi els dos objectius marcats i que aporti idees noves i ben pensades.