Aprenem anglès en situacions quotidianes. Dual Diploma

El Batxillerat Dual acull enguany una nova generació d'alumnes que, com és norma, començaran la seva experiència educativa amb un sol curs d'anglès avançat, l'àmbit principal que envolta el programa.
Redacció: Nora Manté, Berta Tapias i Júlia Cebrian. Alumnes de 4t d'eso C
Els alumnes treballen sota la base de l'organització web Colegia, des d'on poden accedir als seus congruents cursos, calendaris, etc. Els primers dos o tres anys els estudiants s'enriqueixen bé en la matèria anglesa, en la llengua en sí. Més endavant, quan ja han pres un nivell més alçat en l'idioma, estudien l'historia del país anglosaxó, els Estats Units. A més a més, se'ls dona a escollir entre una varietat diversa de cursos optatius per estudiar, com són, per exemple, la criminologia o la psicologia. Cada any l'alumne rep el tracte d'un o una docent que els acompanya durant tot l'any escolar. Aquest es divideix en dos semestres. Els col·legials es poden comunicar amb el seu respectiu professor a través del Teams, específic de l'organització; o via E-mail, per on reben tota la informació necessària al llarg dels mesos.
Cada dues setmanes aproximadament, els alumnes són convocats a unes reunions a través del Zoom, on es reuneixen amb alumnes d'altres països i a més, el seu professor conjunt.
A més a més, el col·legi proporciona unes tutories físiques a l’escola mateixa on poden processar els seus deures del Dual i treballar per lliure, però sota la supervisió d’una docent especialitzada, la Gemma Fors, a qui poden demanar consell en tot moment.
Per a poder veure i contrastar les diferents opinions i experiències sobre aquest programa, hem compartit un qüestionari amb diversos alumnes de diferents escoles i anys.
Gràcies a aquest, hem observat que el grau de satisfacció entre els nois i noies que el cursen varia entremig i alt.
Pel que fa als beneficis obtinguts, un 85% dels enquestats han reconegut que el diploma dual els aporta avantatges, destacant l'enriquiment de l'idioma anglès i de la seva cultura; mentre que el 15% restant no han notat beneficis molt significatius.
Una de les raons més repetida per la qual els estudiants estan fent la formació combinada és per la insistència dels pares, tot i que un nombre important de persones ho fan per a millorar el nivell de la llengua anglesa i obtenir el títol.
Finalment, l’assignatura més popular entre els participants és la criminologia. Aquesta, es pot cursar com a matèria optativa a partir del tercer any.
Hem entrevistat l'Olivia Sánchez, que ens explica què opina del Dual Diploma després de tres anys fent-lo.
1. Quant de temps portes en el programa?
Fa tres anys que faig el diploma dual, des de 2n d'ESO. Al principi era tot una mica nou i em va costar adaptar-me, però amb el temps m'he sentit molt més còmoda amb el sistema i les tasques.
2. De moment, què t'està semblant? Notes que t'ajuda o millores en alguna cosa?
M'està agradant molt. Fem dues tasques per setmana, cosa que m'ha ajudat a organitzar-me millor. Tot i que el meu anglès ja era bo perquè vinc de Miami, he millorat molt en fluïdesa a l'hora de parlar-lo. Les videotrucades amb la Miss Vanessa són molt útils, perquè sempre ens aclareix els dubtes i fa que sigui fàcil entendre els temes.
3. Recomanaries el diploma dual?
Sí, el recomanaria! És una gran manera de millorar l'anglès i tenir una experiència diferent. Les classes són dinàmiques, i el fet de tenir tasques cada setmana et fa ser més responsable i independent. Si vols millorar l'anglès i aprendre a organitzar-te millor, crec que el diploma és una gran opció!
Així doncs l’Olivia té una opinió molt positiva respecte el projecte.
Hem entrevistat la Gemma Fors, tutora específica de l’escola per als alumnes que cursin el Dual.
1. Quins són els principals desafiaments que observes en els alumnes que comencen el Dual?
Penso que el major obstacle és la sensació d’enfrontar-se a alguna cosa nova com és l’anglès, una llengua que, tot i que no és primera notícia ja que a porteu treballant a l’escola des de petits, en l’aprofundiment que proporciona aquest curs afegit del Dual no és habitual i pot presentar-se de manera difícil. A més, el mecanisme de les noves plataformes que els veterans han d’utilitzar per a moure’s en les tasques i l’e-mail, com és el Colegia, requereix una adaptació que pot ser complicada.
2. Quina importància creus que té la tutoria personalitzada en l’experiència dels alumnes al Dual?
Crec que el suport que puc arribar a aportar en recolzar els alumnes que tot just s’endinsen en aquesta nova aventura en un entorn que ja coneixen, com és l’escola, els ajuda molt i els duu un sensació de recolzament.
3. Quins consells donaries als nous alumnes que escullen el Dual?
Això ho dic sempre a tothom; el més important és començar a poc a poc, ja que és una cosa nova i pot costar adaptar-s’hi, però amb constància. Ser constant i treballar de manera contínua és un factor determinant per a una experiència com a aquesta, agafar i familiaritzar-se amb una rutina pot ser l’eina més valuosa per al curs.
4. Com creus que el Dual prepara els alumnes per a un futur acadèmic i professional en un context global?
Bé, crec que la pregunta ja es respon prou a si mateixa, el Dual addueix un domini multilingüístic i multicultural de manera intel·lectual increïble.
5. Tens alguna idea o pla de millora per al programa en el futur?
M’agrada pensar de mi mateixa com a un vehicle amb la funció de conduir els alumnes, dels quals les necessitats canvien, per tant, no compto amb un pla establert, sinó que penso adaptar-me als alumnes quan sigui necessari.
A més, també hem entrevistat a la Mariona Figueres, una alumna que tot just comença aquest any el Dual.
1. Com t'has sentit a l'inici del diploma Dual? Tens alguna expectativa?
"La veritat és que em sento amb moltes ganes d'aprendre coses noves i d'aconseguir aquest repte. Tot i així, també hi ha una mica de nervis pel fet de treballar en anglès i adaptar-me a un sistema que és diferent del que estic acostumada. Espero que tot vagi bé i que pugui aprendre molt, sobretot en anglès i organització amb els estudis. M’agradaria acabar el programa amb més confiança a l’hora d’utilitzar l’anglès en situacions reals."
2. Has trobat dificultats per adaptar-te al sistema? Què és el més complicat per a tu?
"De moment, em sembla que és una mica diferent del que fem a l’escola, però encara estic adaptant-me. He trobat una mica de dificultat a l’hora d’entendre les tasques, ja que estan en anglès i requereixen un esforç extra. Crec que el més complicat serà acostumar-me a seguir un ritme d’estudis addicional, perquè ja tinc les assignatures normals del col·legi. Tot i això, penso que amb una bona organització podré anar seguint el ritme."
3. Per què et vas apuntar al programa?
"Em vaig decidir a apuntar-m'hi perquè volia practicar més l’anglès i fer-lo servir de manera més real. A més, em van recomanar el programa i em va semblar una bona oportunitat per tenir una experiència internacional, encara que sigui via online. Em va motivar la possibilitat de tenir dos títols de batxillerat al final, que potser m’ajudarà per accedir a estudis universitaris a altres països o millorar les meves opcions en el futur."
4. Quines habilitats creus que podràs millorar amb el programa?
"Crec que podré millorar molt l’idioma, sobretot la comprensió escrita i l’expressió en anglès, perquè m’he d’adaptar a un sistema que utilitza aquest idioma per a tot. També crec que em farà més responsable i organitzada amb els estudis, perquè hauré d’estar pendent d’unes assignatures addicionals fora del que fem al nostre col·legi."
5. Tens alguna experiència prèvia amb l'anglès que et pugui ajudar en aquesta etapa?
"Sí, he anat durant alguns anys a una acadèmia d’anglès i això m’ha ajudat a tenir una base en gramàtica i vocabulari. També he practicat l’anglès a l’escola i amb sèries i pel·lícules, cosa que em dona una mica més de confiança per entendre els materials del Dual. Espero que tot aquest esforç em sigui útil per adaptar-me més ràpidament i fer-ho el millor possible."
Redacció: Nora Manté, Berta Tapias, Júlia Cebrián